LEGISLAȚIE

Proiect de statut

Persoana juridică este „ÎNREGISTRATĂ”                                                                                                                              PROIECT

de către Instituţia Publică „Agenţia Servicii Publice”                

Departamentul înregistrare

şi licenţiere a unităţilor de drept                                     

Nr. ________________________

din ______   _______________ 20___

Registrator____________________                                                                                                                                           

S T A T U T U L

Asociaţiei  Obşteşti Asociația Titularilor de Drepturi de Autor din Moldova „MORA”

2022

  1. DISPOZIŢII GENERALE

1.1. Asociaţia Obştească Asociația Titularilor de Drepturi de Autor din Moldova „MORA”, în continuare – „Asociaţia”, este o organizație neguvernamentală, apolitică constituită benevol de fondatori în vederea realizării scopurilor necomerciale pentru care este destinată.

1.2. Denumirea completă: Asociaţia Obştească Asociația Titularilor de Drepturi de Autor din Moldova „MORA”.

1.3. Denumirea prescurtată: AO „MORA”.

1.4. Asociaţia este creată şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Legea nr. 86 din 11 iunie 2020 cu privire la organizaţiile necomerciale, Legea Republicii Moldova nr.139/2010 cu privire la dreptul de autor și drepturi conexe, Codul Civil al Republicii Moldova, prezentul statut și Convențiile, Acordurile, Tratatele și alte acte internaționale la care Republica Moldova este parte și după caz Directivele Uniunii Europene.

1.5. Asociaţia se constituie în forma juridică de organizare: «asociaţie obştească».

1.6. Asociaţia dobândeşte personalitate juridică din momentul înregistrării de stat la Agenția Servicii Publice, dispune de toate drepturile şi obligaţiile care sunt atribuite de lege unor astfel de categorii de persoane juridice.

1.7. Durata de activitate a Asociaţiei este nelimitată.

1.8. Asociaţia are scop nelucrativ.

1.9. Asociaţia se constituie în forma juridică de organizare: «asociaţie obştească» cu specific caracteristic Organizațiilor de Gestiune Colectivă a dreptului de Autor și a Drepturilor Conexe (OGC).

1.10. Asociaţia poate activa în beneficiul public, al membrilor săi sau al altor persoane.

1.11. În asociație, calitatea de membru se consemnează.

1.12. Asociaţia dispune de patrimoniu distinct şi poate avea în proprietate orice bunuri, cu excepția celor interzise de lege.

1.13. Bunurile transmise asociației de către fondatori și/sau membri sunt proprietatea ei, care este folosită exclusiv în vederea realizării scopurilor statutare și a altor interese neinterzise de lege.

1.14. Membrii nu-și păstrează drepturile asupra bunurilor transmise asociației în proprietate, nici asupra cotizațiilor de membru.

1.15. Membrii nu răspund pentru obligațiile Asociației, iar aceasta nu răspunde pentru obligațiile membrilor săi.

1.16. Asociația poate fi membru în organizațiile internaționale sau naționale, precum și poate stabili legături și avea raporturi contractuale, încheia acorduri, totodată având dreptul de a participa la acțiuni care nu contravin obligațiilor internaționale/naționale ale Republicii Moldova.

1.17. Asociația poate institui relații de colaborare cu persoane fizice și juridice, inclusiv străine, indiferent de forma juridico-organizatorică, inclusiv și cu organele administrațiilor publice centrale și locale.

II. PRINCIPIILE DE ACTIVITATE ALE ASOCIAŢIEI

2.1. Asociaţia se constituie benevol. Nimeni nu poate fi constrâns să fondeze asociaţia, să devină membru al acesteia sau să fie sancționat pentru că a fondat, pentru că este sau nu este membru al unei organizații necomerciale.

2.2. Asociația va activa în calitate de organizație de gestiune colectivă (OGC).

2.3. Asociaţia este liberă să își stabilească structura internă, scopurile și activitățile proprii, în condițiile legii.

2.4. Asociaţia este liberă să solicite, să primească și să folosească mijloace financiare și materiale, din țară sau de peste hotare, în vederea realizării scopurilor statutare.

2.5. Statul respectă, protejează și asigură libertatea de asociere. Statul poate interveni în activitatea asociaţiei doar dacă aceasta constituie o măsură necesară într-o societate democratică pentru a asigura securitatea națională, siguranța publică, apărarea ordinii sau prevenirea infracțiunilor, protecția sănătății, a moralei, a drepturilor și libertăților altora.

2.6. Autoritățile publice tratează în mod egal și nu discriminează asociaţiile obşteşti.

2.7. Asociaţia promovează în activitatea sa valorile şi interesele naţionale, civice, ale democraţiei şi statului de drept, parteneriatul, competiţia deschisă şi respectă normele etice ale sectorului necomercial.

2.8. Asociaţia va evita pe parcursul activităţii sale apariţia conflictului de interese.

2.9. Activitatea Asociaţiei are un caracter transparent. Asociaţia face public raportul anual de transparență, care conține informații referitoare la activitățile desfășurate, valoarea mijloacelor financiare și a materialelor obținute și folosite, precum și alte informații relevante.

2.10. Asociația nu poate fi obligată să accepte noi membri, decât în condițiile prevăzute de statut.

III. SCOPURILE ŞI METODELE DE REALIZARE

3.1. Scopurile Asociaţiei constau în contribuirea la:

a) reprezentarea și apărarea drepturilor și intereselor membrilor asociației, având ca principal obiectiv colectarea și reprezentarea, pe principiul egalității de tratament, a remunerațiilor decurgând din drepturile de autor și/sau conexe;

b) dezvoltarea continuă a sistemului de gestiune colectivă a drepturilor de autor și/sau conexe;

c) lupta cu concurența neloială și monopolul în domeniul gestiunii drepturilor de autor și/sau conexe;

d) lupta cu contrafacerea (pirateria), valorificarea ilegală a obiectelor drepturilor de autor și/sau conexe;

e) alte scopuri ce nu contravin legislației în vigoare și prezentul statut.

3.2. În vederea realizării scopurilor statutare, Asociaţia are toate drepturile garantate de legislația Republicii Moldova, inclusiv:

a) să realizeze și să promoveze inițiative cu caracter civic, economic, cultural, educativ, precum și alte inițiative neinterzise de lege;

b) să elaboreze concepte pe dimensiunea cunoașterii și studierii drepturilor de autor și drepturilor conexe;

c) să acorde asistență în domeniul dreptului de autor și drepturilor conexe;

d) să desfășoare activități științifice, seminare, conferințe, întruniri și instruiri;

e) să difuzeze liber informații prin orice forme neinterzise de lege;

f) să solicite și să primească mijloace financiare și materiale, din țară sau de peste hotare, inclusiv fonduri publice;

g) să finanțeze programe, în țară și în străinătate, prin acordarea de granturi, burse, ajutoare materiale și financiare;

h) să reprezinte și să apere interesele legitime ale membrilor săi și, în condițiile legii, ale altor persoane în fața autorităților publice în vederea realizării scopurilor statutare;

i) să beneficieze de mecanismul de desemnare procentuală;

j) să creeze întreprinderi şi alte organizaţii cu drept de persoană juridică;

k) să creeze și administreze fonduri;

l) să elaboreze și implementeze proiecte în scopul promovării drepturilor și libertăților în Republica Moldova;

m) să ducă evidența și să administreze drepturile de autor persoanelor care au delegat asociației gestiunea drepturilor lor;

n) să efectueze activitate informațională și publicitară;

o) să protejeze interesele membrilor, în ceea ce privește gestionarea drepturilor cuvenite, ca urmare a utilizării repertoriului propriu, în afara teritoriului Republicii Moldova, prin încheierea de contracte de reprezentare cu organismele similare din străinătate;

p) să încheie acorduri;

q) să ofere licențe beneficiarilor;

r) să încheie contracte;

s) să acumuleze remunerații pentru gestionarea drepturilor de autor și/sau conexe ale beneficiarilor;

t) să reprezinte titularii de drepturi în instanța de judecată;

ț) să negocieze cu utilizatorii cuantumul remunerației pentru valorificarea operelor sau o obiectelor drepturilor conexe, precum și alte condiții de licențiere;

u) să asigure transparența activității de gestiune colectivă în raporturile cu autoritățile publice care au drept de control și, prin acestea, cu utilizatorii;

v) să asigure accesul propriilor membri la informațiile privind orice aspect al activității de colectare a sumelor datorate de utilizatori și de repartizare a acestora;

x) să se bucure de alte drepturi acordate de legislaţia în vigoare.

3.3. Asociaţia este obligată să respecte legislația Republicii Moldova, inclusiv:

a) să își ajusteze statutul în cazul modificării legislației;

b) să țină evidența membrilor săi;

c) să prezinte, în termen de cel mult 3 luni, organului înregistrării de stat documentele care confirmă modificarea statutului, schimbarea adresei electronice, schimbarea sediului, a componenței organelor de conducere și de control.

3.4. În conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) al Legii nr. 86 din 11 iunie 2020 cu privire la organizaţiile necomerciale, în vederea realizării scopurilor sale statutare, Asociaţia poate desfășura orice gen de activitate neinterzisă de lege.

3.5. Activitatea Asociaţiei care, conform legii, este supusă licențierii poate fi practicată doar după obținerea licenței.

IV. ORGANELE DE CONDUCERE ŞI DE CONTROL

4.1. În structura organizatorică a Asociaţiei intră următoarele organe:

a) Adunarea Generală;

c) Consiliul de administrare (Consiliul);

d) Administratorul;

e) Cenzorul.

4.2. Organele ce fac parte din structura asociației sunt obligate să acționeze în activitatea ce o desfășoară într-o manieră rațională, prudentă și adecvată, utilizând proceduri administrative și contabile, precum și mecanisme de control fiabile.

4.3. Prin decizia Adunării Generale persoanele sau membrii organelor menționate la 4.1. din prezentul Statut pot fi remunerați în conformitate cu prevederile statutare.

4.4. Asociația poate avea și alte organe care contribuie la activitatea organizației, ale căror atribuții sunt prevăzute de statut.

V. ADUNAREA GENERALĂ

5.1. Organul suprem de conducere al Asociaţiei este Adunarea Generală a membrilor, care se convoacă periodic în ședințe ordinare, precum și în ședințe extraordinare sau ședințe repetate din membrii Asociaţiei, după principiul delegării.

5.2. Adunarea Generală decide asupra următoarelor aspecte:

a) aprobă și modifică statutul Asociaţiei, inclusiv în redacție nouă;

b) decide crearea sucursalelor Asociaţiei;

c) decide asupra reorganizării sau lichidării benevole a Asociaţiei, a sucursalei acesteia, în modul stabilit de statut și cu respectarea legislației;

d) alege, reconfirmă și revocă Președintele (administratorul), membrii consiliului și a Cenzorul;

e) aprobă tranzacțiile de proporții ale Asociaţiei;

f) schimbă sediul Asociaţiei;

g) stabileşte mărimea cotizaţiei de membru;

h) determină strategia de dezvoltare a Asociației;

i) decide cu privire la politica generală de repartizare a sumelor datorate autorilor sau titularilor de drepturi și cu privire la aspectele mai importante ale gestiunii colective;

j) aprobă regulile de colectare și metodele de calcul a remunerațiilor cuvenite titularilor de drepturi;

k) aprobă regulile privind stabilirea comisionului de gestiune reținut titularilor de drepturi, inclusiv cuantumul acestuia;

l) politica de gestiune a riscurilor;

m) aprobarea raportului anual de transparență;

n) orice alte aspecte ce țin de activitatea Asociației.

5.3. Mandatul tuturor organelor alese de Adunarea Generală este de 6 ani.

5.4. Şedinţele ordinare ale Adunării Generale se convoacă atunci când o cer interesele Asociaţiei, dar nu mai rar de o dată în an.

5.5. Convocarea Adunării Generale ordinare se face de către Consiliu cu cel puţin 30 zile înainte de data desfăşurării Adunării Generale ordinare.

5.6. Convocarea Adunării Generale extraordinare se face de către Consiliu din inițiativă proprie, la cererea Președintelui (Administratorului),  Cenzorului sau la cererea a cel puțin 1/3 din numărul total al membrilor Asociației, cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării Adunării Generale extraordinare.

5.7. Adunarea Generală se convoacă în termen de cel mult două luni de la data prezentării deciziei de convocare a Adunării Generale extraordinare.

5.8. Adunarea Generală ordinară sau extraordinară este deliberativă numai în cazul dacă la ea participă mai mult de jumătate din membrii săi.

5.9. Fiecare membru deţine un singur vot.

5.10. Deciziile se adoptă prin votul a 2/3 din membrii prezenţi.

5.11. Ședința Adunării Generale ordinare sau extraordinare la care se decide reorganizarea sau lichidarea benevolă a Asociației este deliberativă dacă la ea participă cel puțin 2/3 din membri.

5.12. Hotărârea cu privire la reorganizarea, revocarea Președintelui, Cenzorului  sau lichidarea benevolă a Asociației se ia cu cel puțin 2/3 din voturi din numărul membrilor prezenţi la Adunarea Generală ordinară sau extraordinară.

5.13. Fiecare membru al organizației de gestiune colectivă are dreptul de a desemna orice altă persoană sau entitate în calitate de reprezentant pentru a participa și a vota în numele său în cadrul adunării generale, cu condiția ca această desemnare să nu implice un conflict de interese. Împuternicirea acordată reprezentantului este valabilă pentru o singură Adunare Generală. Reprezentantul se bucură în cadrul adunării generale a membrilor de aceleași drepturi pe care le-ar avea membrul care l-a desemnat. Reprezentantul votează în conformitate cu instrucțiunile formulate de membrul care l-a desemnat.

5.14. Membrii Consiliului, membrii Adunării Generale, Președintele se alegprin votul a cel puțin 2/3 din numărul membrilor prezenți la Adunarea Generală.

5.15. Adunările Generale repetate pot fi convocate în aceiași zi cînd a fost convocată Adunarea Generală ordinară sau Adunarea Generală extraordinară.

5.16. Adunarea Generală poate adopta hotărâri doar în privința chestiunile incluse în ordinea de zi.

5.17. Referitor la chestiunile care nu au fost incluse în ordinea de zi Adunarea Generală poate adopta hotărâri numai în cazul când participă sau sunt reprezentați toți membrii asociației.

5.18. Anunțul privind convocarea ședinței trebuie să conțină ordinea de zi, locul, data și ora ședinței.

5.19. Despre convocarea organului suprem se va publica obligatoriu un anunț pe pagina web (www.mora.md).

5.20. Lucrările și deciziile Adunării Generale se consemnează într-un proces-verbal semnat de secretarul ședinței şi contrasemnat de Preşedintele ședinței.

5.21. Hotărârile adoptate de Adunarea Generală sunt obligatorii și pot fi contestate în conformitate cu legislația în vigoare.

VI. CONSILIUL

6.1. Consiliul este organul permanent de conducere al Asociației, care se subordonează Adunării Generale.

6.2. Pot face parte din Consiliul Asociaţiei doar membrii Asociației aleși de către Adunarea Generală, luându-se în considerație aporturile făcute pentru asociație și activitatea acestora pentru atingerea scopurilor statutare ale asociației.

6.3. Atribuțiile, competențele cu privire la gestionarea și administrarea activității asociației sunt realizate de Consiliul de administrare (Consiliul).

6.4. Consiliul Asociaţiei are următoarele competenţe:

a) asigură îndeplinirea deciziilor Adunării Generale şi prezintă rapoarte Adunării Generale privind activitatea Asociaţiei;

b) decide primirea de noi membri în Asociație precum și excluderea membrilor;

c) supraveghează activitatea Asociaţiei;

d) aprobă bugetul asociației și regulamentele de uz intern ale Asociaţiei;

e) asigură respectarea de către Asociaţie a normelor eticii prevăzute în sectorul necomercial;

f) gestionează și administrează activitatea Asociaţiei;

g) aprobă sigiliul, ştampila, simbolica şi formularele Asociaţiei, inclusiv raportul de transparență al Asociației;

h) numește un membru al Consiliului care să gestioneze aspectele economice și financiare ale Asociației;

i) numește un membru al Consiliului care să gestioneze aspectele juridice a Asociației;

j)  numește un membru al Consiliului care să gestioneze resursele umane a Asociației;

k)  aprobă contractele cu editurile muzicale, în conformitate cu prevederile prezentului statut;

l) aprobă contractele cu organizațiile de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor și/sau conexe din străinătate, în conformitate cu prevederile prezentului statut;

m) aprobă regulamente de uz intern ale Asociației;

n) aprobă statele de personal, angajează și concediază personalul, stabilește modul de remunerare a muncii și a salariilor, premiilor pentru salariații asociației;

o) administrează operativ mijloacele Asociației, încheie tranzacții și semnează contracte;

p) încheie contracte, acorduri și eliberează licențe;

q) decide asupra tuturor chestiunilor care nu constituie competenţa exclusivă a altor organe ale Asociaţiei.

6.5. Consiliul Asociaţiei este ales de către Adunarea Generală pe un mandat de 6 ani.

6.6. Şedinţele Consiliului Asociaţiei se convoacă la necesitate de către Președintele Consiliului, dar nu mai rar de o dată în trimestru şi sunt deliberative, dacă sunt prezenţi 50% plus unu din membri în exercițiu.

6.7. Membrul consiliului poate fi reprezentat în cadrul ședinței consiliului și/sau în cadrul Adunării Generale și în raport cu terții, prin procură autentificată notarial.

6.8. Deciziile se adoptă cu majoritatea simplă din voturile celor prezenți.

6.9. La cererea unui membru al Consiliului Asociaţiei, Preşedintele Consiliului este obligat să convoace în termen de cel mult 10 zile şedinţa extraordinară a acestuia.

6.10. În cazul în care Preşedintele Consiliului refuză sau nu convoacă şedinţa extraordinară a Consiliului Asociaţiei în termenul prevăzut de statut, membrul Consiliului care a solicitat convocarea şedinţei extraordinare este în drept să convoace şedinţa extraordinară fără acordul Preşedintelui Consiliului.

6.11. Preşedintele Consiliului fiind ales din membrii Consiliului Asociaţiei, are doar competență de a convoca şi prezida şedinţele Consiliului.

6.12. Membrii consiliului își exercită mandatul până la alegerea sau desemnarea noilor membri.

6.13. Calitatea de membru al Consiliului Asociaţiei încetează în următoarele condiţii:

a) în caz de deces;

b) în caz de demisie înainte de expirarea termenului prin cerere cu respectarea de către cel ce demisionează a termenului stabilit, dar care nu va putea fi mai scurt de o lună de la avizarea în scris a Președintelui Comisiei;

c) în caz de excludere prin decizia Adunării Generale.

6.14. În cazul cînd locul din Consiliul Asociaţiei rămâne vacant, organul abilitat urmează, în termenul cel mai scurt posibil, să desemneze un alt membru.

6.15. Ședințele Consiliului pot fi secrete sau deschise. Aceasta se decide de Consiliu.

VII. PREȘEDINTELE

7.1. Asociaţia este administrată de către Președinte (Administrator), care este ales din rîndurile membrilor asociației de către Adunarea Generală pe un mandat de 6 ani.

7.2. Președintele (Administratorul) Asociației nu poate fi membru al Consiliului Asociaţiei.

7.3. În calitate de Președinte (Administrator) al Asociației poate fi aleasă persoana care dă dovadă de cunoștințe și o bună pregătire managerială pentru gestionarea activității asociației, precum și a prezentat toate informațiile și actele necesare în conformitate legislația în vigoare pentru a deține funcția de Președinte (Administrator) aprobat de Consiliul Asociației.

7.4. Președintele (Administratorul) are următoarele atribuții:

a) execută hotărârile organelor de conducere (Adunării Generale și a Consiliului) și de control ale Asociaţiei;

b) semnează statutul, în redacţie nouă, sau actul adiţional cu privire la modificarea operată în actul de constituire, adoptate de Adunarea Generală, în cazul în care nu este desemnată o altă persoană de către Adunarea Generală;

c) întocmește anual raportul cu privire la activitatea Asociaţiei și îl transmite organelor de conducere pentru aprobare;

d) oferă autorităţilor publice împuternicite informaţia necesară şi prezintă rapoartele stabilite de lege către acestea;

e) înregistrează cererile şi demersurile prezentate Asociaţiei, totodată duce toate lucrările de secretariat;

f) prezinta Cenzorului, Consiliului și Adunării Generale orice informație solicitată în termen de 5 zile;

g) asigură publicarea raportului anual cu privire la activitatea Asociaţiei;

h) adoptă decizie pe orice prolemă ce ține de activitatea Asociației și care nu este de competența exclusivă a altor organe;

i) gestionează activitatea organizației necomerciale în modul prevăzut de lege și statut;

j) reprezintă organizațiile necomerciale în raport cu autoritățile publice și terții;

k) duce corespondența cu autoritățile publice, cu alte organizații și instituții;

l) exercită alte atribuții prevăzute de lege și statut.

7.8. Președintele (Administratorul) nu poate fi:

a) persoana căreia, prin lege sau hotărâre judecătorească, îi este interzisă deținerea funcției de administrator sau a unei alte funcții care acordă dreptul de dispoziție asupra bunurilor materiale;

b) persoana fizică adultă ocrotită prin tutelă, în măsura în care, prin hotărâre judecătorească, i-a fost limitat dreptul de dispoziție sau nu i-a fost permisă încheierea de sine stătător ori cu asistența tutorelui a actelor juridice de administrare a patrimoniului, cu excepția actelor juridice prevăzute de Codul civil;

c) persoana cu antecedente penale nestinse pentru infracțiuni contra patrimoniului, infracțiuni economice, infracțiuni săvârșite de persoane cu funcție de răspundere sau de persoana care gestionează organizații, comise cu intenție.

7.9. Președintele (Administratorul) poate constitui în caz de necesitate grupuri de experţi pentru a studia anumite probleme importante legate de activitatea Asociaţiei, pentru discutarea anumitor programe guvernamentale în domeniul de activitate al Asociaţiei, pentru atenţionarea opiniei publice asupra unor probleme majore ale societăţii etc.

VIII. CENZORUL

8.1. Controlul asupra activității Asociației este efectuat de Cenzor.

8.2. Pentru exercitarea controlului asupra activității economico-financiare a Asociaţiei, inclusiv a oportunității și legalității utilizării mijloacelor financiare ale acesteia, Adunarea Generală desemnează Cenzorul sau poate decide ca activitatea acesteia să fie auditată anual de către un auditor extern, doar în cazul existențelor resurselor financiare libere pentru contractarea unui auditor.

8.3. Cenzorul este desemnat de Adunarea Generală pe un mandat de 6 ani.

8.4. Nu pot fi cenzori:

a) administratorul și membrii Consiliului Asociaţiei;

b) soțul, afinii și rudele administratorului/membrilor consiliului până la gradul al IV-lea inclusiv;

c) persoana cu antecedente penale nestinse pentru infracțiuni contra patrimoniului, infracțiuni economice, infracțiuni săvârșite de persoane cu funcție de răspundere sau de persoane care gestionează organizații comerciale, comise cu intenție.

8.5. Administratorul este obligat să pună la dispoziția cenzorului toate documentele necesare pentru efectuarea controlului.

8.6. Cenzorul întocmește anual un raport cu privire la activitatea financiară a organizației și îl transmite Adunării Generale.

8.7. Cenzorul sesizează Adunarea Generală sau un alt organ prevăzut de statut dacă a constatat fapte care contravin legii sau statutului Asociaţiei și care au cauzat sau pot cauza prejudicii considerabile acesteia.

IX. MEMBRII ASOCIAŢIEI

9.1. Membri ai Asociației pot fi autorii și titularii de drepturi, inclusiv alte organizații de gestiune colectivă și asociații ale titularilor de drepturi, dacă aceștia îndeplinesc condițiile de aderare prevăzute în statut ce se bazează pe criterii obiective, transparente și nediscriminatorii.

9.2. Minorii și persoanele ocrotite pot fonda asociaţii obşteşti și pot deveni membri ai acestora în condițiile stabilite de Legea nr. 86/2020 și de Codul civil.

9.3. Autoritățile și instituțiile publice, întreprinderile de stat și municipale nu pot constitui asociaţii obşteşti și nu pot deveni membri ai asociațiilor obștești.

9.4. Cererea de dobândire a calității de membru, având conținutul și fiind însoțită de înscrisurile stabilite prin decizia Consiliului, este supusă avizării Consiliului.

9.5. Calitatea de membru al Asociației se obține începând cu data de 1 a lunii următoare aceleia în care a fost aprobată cererea de aderare la AO „MORA”.

9.6. Asociația încheie contracte cu edituri muzicale, producători de fonograme și videograme şi la acestea se pot asocia alţi titulari de drepturi care doresc acest lucru, în conformitate cu statutul și legislația aferentă. Contractele încheiate de Asociație cu editurile muzicale își produce efectele juridice doar după aprobarea acestora de Consiliu.

9.7. Fondatorii asociației obștești devin membri ai acesteia din momentul înregistrării asociației obștești de către organul înregistrării de stat.

9.8. Calitatea de membru al organizației de gestiune colectivă nu se moștenește.

9.9. Dacă Asociaţia rămâne cu un singur membru, acesta, în termen de 3 luni, este obligat fie să admită noi membri, fie să decidă reorganizarea sau lichidarea benevolă a asociației obștești.

9.10. Membrii asociației obștești participă la activitatea asociației pe principii de egalitate și în conformitate cu bunele principii ale democrației.

9.11. Asociaţia nu răspunde pentru obligaţiile membrilor săi, iar membrii nu răspund pentru obligaţiile Asociaţiei.

9.12. Candidatura viitorului membru al asociaţiei, precum şi retragerea din rîndurile ei este discutată la şedinţa consiliului.

9.13. Decizia de acceptare sau de retragere a membrului va fi adusă ulterior la cunoştinţa acestuia.

9.14. Fiecare membru al Asociaţiei achită anual cotizaţia de membru, în mărimea stabilită de către Adunarea Generală.

9.15. Membrii Asociaţiei au următoarele drepturi:

a) dreptul de a participa la ședințele Adunărilor Generale;

b) dreptul de a vota în cadrul Adunărilor Generale;

c) de a alege şi de a fi ales în orice funcţie eligibilă a Asociaţiei;

d) de a participa la toate proiectele Asociaţiei;

e) să solicite informații detaliate și documente privind sumele ce i-au fost repartizate, proveniența, modul de calcul al drepturilor și reținerile aplicate, precum și verificarea concordanței acestor date cu prevederile prezentului Statut;

f) membrii au dreptul să atace hotărârile Adunării Generale, dacă acestea au fost adoptate cu încălcarea normelor în vigoare;

g) să publice lucrări şi alte materiale în organul de presă al Asociaţiei;

h) de a se retrage din organizaţie, prezentând sau nu motivele respective;

i) membrii au dreptul să solicite Cenzorului, informații asupra situației financiare a Asociației;

j) de a încasa remunerațiile ce i se cuvin pentru actele de exploatare care s-au produs înainte de intrarea în vigoare a revocării sau restrângerii a mandatului de gestiune;

k) membrii au oricare alte drepturi prevăzute de legislație sau prezentul Statut.

9.16. Membrii Asociaţiei au următoarele obligații:

a) membrii Asociaţiei sunt obligaţi să respecte prevederile prezentului Statut, hotărârile Adunării Generale, Consiliului Asociaţiei, Președintelui (Administratorului);

b) să participe activ la realizarea scopurilor statutare;

c)  să achite cotizaţia de membru la timp;

d) de a nu participa direct sau indirect la operațiuni frauduloase sau prejudiciabile pentru Asociație;

e) de a participa, de câte ori este necesar, la ședințele Adunării Generale și, dacă sunt aleși în acestea, în Consiliu sau în alte organe ale Asociației, precum și la oricare alte activități ale Asociației;

f) să declare corect repertoriul de Opere pe care l-au produs sau asupra cărora își exercită drepturile în urma unei transmisiuni a acestora, declarația urmând a fi actualizată trimestrial;

g) furnizarea în scris și sub semnătură a tuturor informațiilor și documentelor necesare în legătură cu obținerea calității de membru.

9.17. Asociația poate refuza acordarea calității de membru în cazul în care titularul:

a) nu face dovada drepturilor pretinse;

b) nu depune repertoriul de opere, interpretări și execuții artistice, fonograme, videograme și alte obiecte protejate;

c) nu indică ce drepturi patrimoniale, tipuri de opere sau alte obiecte protejate alege să îi fie gestionate de organizația de gestiune colectivă;

d) este membru al altei organizații de gestiune colectivă pentru aceleași drepturi asupra acelorași opere, interpretări și execuții artistice, fonograme, videograme și alte obiecte protejate pentru care solicită gestionarea;

e) a pierdut anterior calitatea de membru al organizației de gestiune colectivă prin excludere;

f) a fost condamnat, printr-o decizie rămasă definitivă, la pedeapsa cu amendă penală sau cu închisoarea, pentru infracțiuni prevăzute de legislația din domeniul proprietății intelectuale.

9.18. Membrul care nu achită cotizaţia de membru, i se suspendă de drept calitate de membru și toate drepturile acestuia în asociației, inclusiv dreptul de a vota în cadrul Adunării Generale, pînă la achitarea cotizațiilor sau pînă la excluderea sa din asociație prin decizia Consiliului.

9.19. Membrul care nu participă la activitatea Asociaţiei, rupând din proprie iniţiativă legătura cu Asociaţia, precum şi acei membri care încalcă prevederile prezentului Statut, nu achită cotizaţia de membru în termenul stabilit de organizaţie prin regulamentele sale interne, pot fi excluşi din rândul membrilor Asociaţiei prin decizia Consiliului.

9.20. Pot deveni membri de onoare ai AO „MORA” personalitățile care se bucură de prestigiu pe plan național și internațional și aduc o considerabilă contribuție la realizarea obiectivelor din prezentul Statut. Titlu de membru de onoare este acordat la propunerea Consiliului de către Adunarea Generală.

9.21. Membrii de onoare nu au dreptul de vot în Adunarea Generală a AO „MORA”.

9.22. Dacă nu se prevede altfel prin statut, calitatea de membru de onoare conferă doar dreptul de a sprijini public activitatea AO „MORA” și în special acțiunile sale culturale ori de protecție a proprietății intelectuale.

9.20. Membrului care este concomitent membru și la alte OGC din Republica Moldova, îi poate fi suspendată calitatea de membru de către Consiliul Asociației sau poate fi exclus din Asociație.

X. PATRIMONIUL ȘI SURSELE DE FINANŢARE

10.1. Asociaţia poate avea în proprietate orice bunuri, cu excepția celor interzise de lege.

10.2. Proprietatea Asociaţiei este folosită exclusiv în vederea realizării scopurilor statutare.

10.3. Proprietatea Asociaţiei se formează din orice surse neinterzise de lege, inclusiv din:

a) cotizații de membru, stabilite prin hotărârea Adunării Generale;

b) donații, granturi și moștenire;

c) venituri din activitatea de organizației de gestiune colectivă;

d) fonduri publice, inclusiv mijloace financiare obținute în urma desemnării procentuale;

e) alte surse neinterzise de lege.

10.4. Asociaţia poate avea în proprietate clădiri, construcţii, utilaj, mijloace de transport, precum şi alt patrimoniu necesar activităţii de realizare a scopurilor stabilite de prezentul Statut.

10.5. Donaţiile către Asociaţie pot fi în formă de bunuri mobile şi imobile, acţiuni, etc.

10.6. Asociația poate face depuneri pe contul de depozit bancar, iar dobânzile acumulate vor fi destinate pentru necesitățile asociației (sediu, salarii, premii, reparații, bunuri, etc.), iar modul de gestionare a acestora va fi decisă de Consiliu.

10.7. Cheltuielile se constituie din:

a) cheltuieli pentru asigurarea funcționării în condițiile prezentului statut;

b) dobânzi aferente eventualelor credite contractate;

c) cheltuieli fortuite precum amenzi, despăgubiri, penalități și altele asemenea;

d) speze bancare și comisioane;

e) cheltuieli judiciare și orice alte cheltuieli generate de acțiuni în justiție, expertize și altele asemenea.

10.8. Din excedentul anilor precedenți Asociația constituie rezerve pentru acoperirea unor eventuale pierderi anuale.

10.9. Sumele nerepartizate pentru care Asociația nu a primit informația necesară în vederea repartizării acestora în termen de 3 ani de la inițierea procedurilor legale de identificare a autorilor și/sau titularilor de drepturi, se utilizează potrivit hotărârilor Adunării Generale și conform prevederilor legale.

10.10. În baza hotărârii Adunării Generale un procent din sumele colectate poate fi utilizat în scopuri sociale, culturale sau educaționale, în limitele legii.

10.11. Patrimoniul transmis Asociaţiei de către membrii săi în calitate de cotizaţii şi donaţii nu poate fi revocat şi constituie proprietatea Asociaţiei.

XI. TRANSPARENŢA ACTIVITĂŢII ASOCIAȚIEI

11.1. Activitatea Asociaţiei are un caracter transparent. Asociaţia face public raportul anual de transparență în cel mult 6 luni de la sfârșitul anului pentru care este întocmit.

11.2. Dacă Asociaţia nu publică raportul anual de transparență, aceasta va transmite, în termen de cel mult o lună, o copie a raportului oricărui solicitant.

11.3. La solicitarea autorității publice competente, Asociaţia prezintă acesteia, în termen de cel mult o lună, raportul anual de transparență.

11.4. Raportul anual de tranasparență conține următoarea informație:

a) situațiile financiare, contul de venituri și cheltuieli și o situație a fluxurilor de numerar;

b) un raport al activităților din anul calendaristic precedent;

c) informații privind refuzurile de acordare a licențelor;

d) lista organelor de conducere;

e) informații privind valoarea totală a sumelor achitate președintelui, membrilor consiliului, cenzorului, precum și alte beneficii acordate acestora;

f) un  raport  special care trebuie să conţină cel puţin informații cu privire la sumele reținute în scopuri sociale, culturale și educaționale, defalcate pe categorii de drepturi gestionate și pe surse de colectare, precum şi modalitatea de utilizare a acestora;

g) informațiile privind remuneraţiile colectate, defalcate pe categorii de drepturi gestionate și pe surse de colectare;

h) informații financiare privind comisionul reținut titularilor de drepturi pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de colectarea, repartizarea și plata remunerațiilor, care să conțină cel puțin date cu privire la costurile reale, defalcate pe categorii de drepturi gestionate și acolo unde costurile sunt indirecte și nu pot fi atribuite uneia sau mai multor categorii de drepturi, justificări cu privire la acestea, inclusiv veniturile provenite din plasamentele și depozitele bancare ale comisionului;

i) informații privind resursele utilizate pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de colectarea, repartizarea și plata remunerațiilor;

j) informații financiare privind suma totală repartizată și suma totală plătită titularilor de drepturi, defalcate pe categorii de drepturi gestionate și pe tipuri de utilizare, inclusiv datele la care au fost efectuate plățile, cu defalcarea acestora pe perioade de colectare/repartiție;

k) informații financiare privind suma totală colectată şi nerepartizată, precum și cu privire la suma totală repartizată şi neachitată titularilor de drepturi, defalcate pe categorii de drepturi gestionate și pe surse de colectare, cu indicarea perioadelor în care au fost colectate aceste sume, a motivelor întârzierilor și modului de evidențiere a sumelor;

l) informații financiare privind sumele ce nu pot fi repartizate, precum și modul utilizării acestora;

m) informații financiare privind sumele primite de la alte organizații de gestiune colectivă cu care se află în raporturi juridice prevăzute de prezenta lege, precum și comisionul de gestiune și alte rețineri din aceste sume, defalcate pe categorii de drepturi, pe  surse de colectare și pe organizații de gestiune colectivă;

n) informații financiare privind sumele colectate, repartizate și plătite altor organizații de gestiune colectivă cu care se află în raporturi juridice prevăzute de prezenta lege, precum și comisionul de gestiune și alte rețineri din aceste sume, defalcate pe categorii de drepturi, pe  surse de colectare și pe organizații de gestiune colectivă cu indicarea perioadei de colectare/repartiție;

o) informații financiare privind sumele colectate, repartizate și plătite în mod direct titularilor de drepturi, defalcate pe categorii de drepturi, pe tipuri de utilizări cu indicarea perioadei de colectare/repartiție.

11.5. Asociația are obligația să publice, pe pagina proprie de internet, cel puțin următoarele informații, asigurând actualizarea permanentă a acestora:

a) statutul;

b) condițiile de aderare și condițiile de revocare a autorizației de gestionare a drepturilor, dacă acestea nu sunt incluse în statut;

c) contractele standard de acordare a licențelor și tarifele standard în vigoare, inclusiv reducerile;

d) lista persoanelor care administrează organizația;

e) politica generală de repartizare a sumelor datorate titularilor de drepturi;

f) politica generală privind comisionul de gestiune;

g) politica generală privind reținerile din veniturile provenite din drepturi și din veniturile rezultate din investirea veniturilor provenite din drepturi, cu excepția comisiomului de gestiune, inclusiv reținerile operate în scopul prestării de servicii sociale, culturale și educaționale;

h) o listă a acordurilor de reprezentare încheiate și denumirea organizațiilor de gestiune colectivă cu care au fost încheiate aceste acorduri de reprezentare;

i) politica generală de utilizare a sumelor care nu pot fi repartizate;

j) procedurile de examinare a plângerilor și de soluționare a litigiilor.

XII. ADOPTAREA, COMPLETAREA ȘI/SAU MODIFICAREA STATUTULUI

12.1. Asociaţia se constituie prin statut.

12.2. Statutul Asociaţiei se aprobă prin hotărârea de constituire, consemnată într-un proces-verbal.

12.3. Modificările şi/sau completările operate în statutul Asociaţiei se aprobă prin hotărârea Adunării Generale care este deliberativă numai în cazul dacă la ea participă mai mult de jumătate din membrii săi sau reprezentanţii acestora în condițiile prezentului statut.

12.4. Fiecare membru deţine un singur vot.

12.5. Deciziile se adoptă prin votul a 2/3 din cei prezenţi.

12.6. Modificările şi/sau completările operate în statut intră în vigoare pentru terţi din momentul înregistrării acestora.

XIII. SUCURSALELE ASOCIAŢIEI

13.1. Decizia cu privire la crearea sucursalei se adoptă de către Adunarea Generală.

13.2. Sucursalele realizează aceleaşi direcţii de activitate ale Asociaţiei.

13.3. Sucursala activează în baza regulamentului aprobat prin hotărârea Adunării Generale.

13.4. Administratorul sucursalei este numit de către Adunarea Generală.

13.5. Administratorul sucursalei prezintă, pe bază permanentă, darea de seamă despre activitatea sucursalei, Adunării Generale a Asociației.

XIV. DISPOZIȚII FINALE ȘI TRANZITORII

MODUL DE REORGANIZARE ŞI LICHIDARE

14.1. Asociaţia își încetează activitatea prin:

a) lichidare benevolă;

b) lichidare forțată;

c) reorganizare prin fuziune, dezmembrare sau transformare.

14.2. Asociaţia îşi încetează activitatea în baza deciziei Adunării Generale, adoptată în condiţiile stabilite de prezentul statut.

14.3. Reorganizarea Asociaţiei se efectuează, în condiţiile legii, prin fuziune (contopire, absorbţie), dezmembrare (divizare, separare) sau transformare cu notificarea prealabilă a creditorilor.

14.4. Reorganizarea produce efecte numai după înregistrarea de stat.

14.5. Lichidarea benevolă poate avea loc în cazul în care nu pot fi realizate scopurile statutare din lipsa fondurilor sau în cazul atingerii obiectivelor statutare propuse.

14.6. Asociaţia poate fi lichidată forțat, prin hotărâre judecătorească, la cererea Ministerului Justiției, dacă activitatea acesteia contravine intereselor securității naționale, siguranței publice, apărării ordinii sau prevenirii infracțiunilor, protecției sănătății, a moralei și a drepturilor și libertăților altora și această măsură este necesară într-o societate democratică, precum și dacă nu au fost respectate prevederile art. 11 alin. (6) din Legea nr. 86/2020.

14.7. Neprezentarea raportului anual de transparență după solicitarea repetată a Ministerului Justiției constituie temei pentru inițierea procedurii de lichidare forțată dacă raportul de activitate nu a fost prezentat în termen de 6 luni de la cea de-a doua solicitare.

14.8. Examinarea cererii de lichidare forțată ține de competența Judecătoriei Chișinău.

14.9. Lichidarea benevolă a Asociaţiei are ca efect deschiderea procedurii lichidării.

14.10. La înregistrarea dizolvării Asociaţiei, organul înregistrării de stat înscrie în Registrul de stat menţiunea “în lichidare”.

14.11. Dizolvarea Asociaţiei se efectuează de către Comisia de lichidare, numita de către organul, care a adoptat această decizie în conformitate cu prevederile prezentului statut

14.12. Persoana împuternicită prin procesul-verbal al ședinței Adunării Generale va depune la organul înregistrării de stat o cerere cu privire la înregistrarea dizolvării Asociaţiei şi consemnării în Registrul de stat a informaţiei respective, şi va comunica datele respective membrilor comisiei de lichidare.

14.13. Comisia de lichidare dispune de drepturile şi obligaţiile care nu contravin scopului lichidării.

14.14. Comisia de lichidare suspendă activitatea Asociaţiei, încasează creanţele de la debitori, vinde activele, satisface cerinţele creditorilor şi repartizează activele care au rămas conform prevederilor legale şi statutare.

14.15. Comisia de lichidare întocmeşte bilanţul de lichidare, în care se indică valoarea şi componenţa activelor rămase, şi îl prezintă spre aprobare organului care a decis lichidarea.

14.16. Activele rămase după satisfacerea pretenţiilor creditorilor nu pot fi distribuite între membrii Asociaţiei şi membrii organelor acesteia.

14.17. Bunurile rămase în urma lichidării benevole a Asociaţiei, după stingerea creanțelor, se transferă unei alte organizații necomerciale cu scopuri similare celei lichidate, menționată în statut sau stabilită de organul suprem de conducere.

14.18. Bunurile Asociaţiei lichidate forțat sunt transferate organizației necomerciale menționate în statut sau, în cazul în care statutul nu menționează organizația necomercială beneficiară, organizației necomerciale desemnate de instanța de judecată în urma unui anunț public.

14.19. Comisia de lichidare răspunde pentru daunele cauzate creditorilor în cazul în care nu şi-a îndeplinit obligaţiunile ce îi revin, a distribuit activele Asociaţiei înainte de a satisface pretenţiile creditorilor sau cu încălcarea legii sau statutului Asociaţiei.

14.20. Comisia de lichidare poartă răspundere pentru daunele cauzate Asociaţiei din culpa sa.

          Președintele Asociației Obștești

          Asociația Titularilor de Drepturi de Autor din Moldova „MORA”

          Stela GHERMAN                                                   ________________________________